Milyen programok kellenek hozzá? Kell egy 3D modellezo program. Én a 3D studio max-ot használom, ez a legelterjettebb és talán a legegyszerubb kezelofelülettel megáldott ilyen típusú prgram. (3D s maxnak vannak saját tutorialjai, amik különbözo dolgokat magyaráznak a programon belül egy-egy rövidebb projecten keresztül, érdemes eloször ezeket megcsinálni, mert sokat segítenek megérteni és átlátni a programot, valamint bátran használd a helpet.)
Aztán jó ha van egy Photoshop, vagy más hasonló képszerkeszto program. Ha különbözo textúrákkal szeretnéd díszíteni a kocsit, pl carbon minta a gépháztetore vagy bármi, akkor ezekhez jó ha szép és pontos textúrákat csinálsz.
Asszem ezzel a 2vel már bátran bele lehet vágni a virtuális autógyártásba és tuningolásba.
Hogyan érdemes hozzákezdeni? Ha valami már létezo autót szeretnél tuningolni, akkor annak érdemes beszerezni a különbözo muszaki rajzait. Ezt általában meg lehet találni a neten (google képkereso) az elterjedtebb típusokhoz, vagy be lehet szkennelni a kézikönyvbol. Szükség lesz egy oldal-, egy elöl-, egy hátul- és egy felülnézetre a teljes karosszériáról.
Aztán gyujtsd be valahonnan az autó alapveto adatait (hossz, szélesség, magasság).
Az elso lépések: Indísd el a 3D s maxot.
A Customize menüben van egy Units setup... menü, itt érdemes valamilyen Metric mértékegységet beállítani (szerintem a cm vagy a mm a legpraktikusabb). Így könnyen tudsz majd 32 cm-es kormányt vagy bármit csinálni.
Photoshopban a muszaki rajzokat vágd le akkorára, hogy az elol- és hátulnézet ugyanakkora legyen pontosan, és a magasságuk megegyezzen az oldalnézeti kép magasságával, valamint az oldal- és felülnézeti kép hossza ugyanakkora legyen. Ja és persze a felülnézeti pont ugyanolyan széles legyen, mint az elol- vagy hátulnézeti. Azaz értelemszeruen minden egyezzen.
Most nem fogom leírni a 3D s max alapveto kezelését, mert abból regényt lehetne írni, és ezt rengetegen leírták már elottem. Boven lehet ilyen tutorialokat találni a neten, de könyvek is vannak errol. (Bár szerintem a legjobb módszer a próbálgatás és a kísérletezgetés, ha elakadsz valamivel vagy nem értesz valamit, akkor persze ott a net és érdemes utána nézni. A legfontosabb dolgokat azért leírom.)
1. A create fülön van egy plane gomb.
Ezzel lehet lapokat csinálni. (A plane körülötti gombokkal ehhez hasonló alapveto formákat lehet csinálni, érdemes vele kísérletezni.) Csinálj egy akkora lapot a top nézetben, amekkora az autó felülnézetbol. Ehhez kelletek a kocsi különbözo adatai. Ezekkel az adatokkal:
Hosszúság és Szélesség értelemszeruen a te autód hossza és szélessége)
2. Ugyanilyen planeekbol építs 4 falat eköré, úgy hogy a magasságuk akkora legyen mint a kocsi magassága. Valahogy így kéne kinéznie:
(Minden lap egy egy irányból látszik, csináld úgy, hogy mindegyik befelé nézzen, ha nem befelé néz, akkor a flip normal gombbal meg lehet fordítani, ez a create fül melleti modify fülön belül található.) (Egy nézetet a jobb alsó sarokban lévo min/max toggle gombbal lehet teljes képernyore kitenni.)
3. Ahhoz, hogy ez tényleg úgy nézzen ki, mint az elozo képen a muszaki rajzokat fel kell rakni azokra a lapokra. Ehhez eloször nyomd meg az "M" betut, így bejön a material editor, itt lehet különbözo anyagokat beállítani. Minden rajzhoz válassz egy külön materialt, és állítsd be oket pontosan így:
(Kísérletezhetsz is vele, mert úgy legalább meg lehet érteni, hogy hogyan muködik, de erre nem térek ki, mert hosszú lenne.) Textúra hozzáadásánal a bitmap pontot válaszd és töltsd be a rajzokat. Majd jelöld ki a megfelelo lapot és az anyag hozzárendelése gombbal már rajta is van, ha rossz irányban áll, akkor a material editorban el lehet forgatni. Ahhoz, hogy ne csak a perspektivikus nézetben látszódjanak a textúrák, a többi nézetet érdemes átállítani facets + highlights-ra (jobb klikk a nézet nevére és ott az other menün belül) A material editorban a textúrák mutatását kapcsold be, hogy a nézetekben is látszódjanak, ne csak renderelésnél.
Most már úgy kéne kinéznie a stuffnak nagyjából, mint a 3-as képen. És ezzel a kényelmes modellezés feltételei elo is vannak teremtve.
Mivel gondolom mindenki más autót szeretne tuningolni, így nem kezdem el a leírását a modellezésnek. Viszont kárpótlásul ennek a folyamatát megnézhetitek különbözo más tutorialokon, rengeteg van belolük a neten. pl. http://www.3dtotal.com/
De ha neki állsz keresni, akkor biztos találsz még egy rakást.
Sok sikert és ne feledd: jó munkához ido kell! : D Jancsó Áron a.k.a. Milen
elérhetoségek, ha valami kérdesed van: milen@freemail.hu
|