|
Dátum |
Típusjelzés |
Motortípus |
Módosítás |
1957. November 7. |
P50 |
P50 |
Az első Trabant megjelenése, 500 cm3, 18LE, 66/73 furat/löket.Végsebesség 90 km/h. Oldalcsík még nincs, egyszínű fényezés, virágszirom-szerű dísztárcsák, motortérnyitó fogantyú az orremblémán, Trabant felirat a motortetőn. Ablaktörlők a vezető felől indulnak, a váltó és az indexkar végén apró bütyök van. 13x975 méretú ékszíj. Szinkron nélküli váltó, minden fokozatban kapcsolható szabadonfutó. |
1959 |
P50 |
|
A név hivatalosan is Trabant, a felirat hátra kerül.Ívelt díszléc, kétszínú fényezés. Dísztárcsa koncentrikusan osztott, domború. Ablaktörlő megfordul, kormánykerék küllői íveltek, ülések billenthetőek. Orrembléma változik, az AWZ plakettet felváltja a Sachsenring "S" betűje. |
1960 |
P50/1 |
P50/Z |
Új motor, "Alfen-hengerek", 20LE, 1:33-as keverék, 28 HB 2-1 karburátor. Dinamó 220W-ra emelkedik, végsebesség 95 km/h. Index és sebváltó végéről eltűnik a bütyök. |
1960 |
P50 Kombi |
|
Az első kombi. A kétszínű fényezés megfordul, alul színes, ablakvonal felett fehér. Panorámarendszám. |
1960 |
P50 |
|
Megjelenik a 3 színű fényezés. a két hátsó díszléc között fekete csíkkal. |
1961 |
P50 |
|
A rugóvilla alakja megváltozik. Kérhető a "Dupla-Z" díszléc. |
1961 |
P50/2 |
|
Sok belső módosítás. Megjelenik a nem szimmetrikus, árnyékolt műszerfal, kesztyűtartóval, nyomógombos kapcsolókkal. |
1961 augusztus |
P50/2 |
|
Kérhető az ablakmosó-berendezés, széria a fénykürt. |
1962 |
P50/2 |
P52 |
Az évjárat különlegesége az egyenes díszléc. Az új, kétszínű fényezés követi a díszlécek vonalát. Megjelenik az új, teljesen szinkronizált váltó, állandó, de csak a 4. fokozatban működő szabadonfutóval. |
1962 |
600 (P60) |
P60-61 |
594 cm3, 72/73 furat/löket, 23LE, 100Km/h végsebesség. A csomagtéren megjelenik a motor méretére utaló típusszám. Egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc, közöttük a fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld fényezés, a többi egyszínű. A hátsó lámpa alsó része Magyarországon belülről bíbor burkolatot kap. Év végén megjelenik a HB 28 2-2 karburátor. |
1963 |
600 (P60) |
|
Kérhető a napfénytető. Új kormánykerék. Megjelenik a hátsó fék automatikus utánállítója. |
1963 |
601 (P61) |
P63-64 |
Az első 601 bemutatása.Fehér műszerfal, kerek óra, billentyűs kapcsolók. Nincs még szellőző a C-oszlopon, a tank 24l-es.Még bajuszos orrembléma, sűrű rácsozatú homlokfal, duroplasztból, fémkeretes index, háromrészes lökhárítók. Fémkeretes hátsó prizma, ívelt hamutartók. Rendszámvilágítás 5 izzóval. Íves külső-belső tükrök. 9,5x975 ékszíj. Karburátor típusa 28 HB 2-7 |
1964 |
601 (P61) |
|
Fekete műszerfal. Bevezetik az új alvázszámrendszert: Első jegy: 0-P600, 1-P601, 2 és 3 fenntartva a leendő típusoknak ( P602-603). A második számjegy: 0-4- limousine, 5-6 - kombi, 7 - camping, 8 - áruszállító. Az alkatrészként eladott karosszériák első számjegye "E" (Ersatzteile) lett. A Kübelwagen sorozatszáma 1966-tól 1900001-től kezdődött. |
1965 április 14. |
601 |
|
Biztonsági övek felfogatópontjai gyárilag kialakítva, széria a hátsó sárfogógumi. |
1965 június. |
601 |
|
Főtengelycsapágy átmérő 47mm-ről 49mm-re nő. Trapéz alakú óra. |
1965 augusztus |
601 |
|
Olajfilmes légszűrőbetét helyett megjelenik a papírbetét. |
1965 szeptember |
601 Universal |
|
Kombi megjelenése, itt már Universal néven. |
1965 szeptember |
601 DeLuxe |
|
Krómozott külső alkatrészek, extrák, időnként más színre lakkozott tetővel. A piros tetős kivitelnél a díszlécek gumiszalagja is piros. A DeLuxe egyben előredönthető üléssel készül. |
1965 szeptember |
601 Hycomat |
|
Egyedi rendelésre, de nagy szériában gyártják az automata kuplungot. |
1966 |
601 Tramp, Kübel |
|
Megjelennek a nyitott változatok, a Tramp a hadsereg/határőrség részére, a Kübel a civil változat. |
1966 |
601 |
|
Benzinfűtés rendelhető, a Kübelben széria. |
1967 április |
601 |
|
Új nyomtávrúd, új csomagtérzsanérok. Duplex fék előre, szegecselt helyett ragasztott fékbetétek. Forgókapcsolók az ablaktörlőnek és a világításnak, új dísztárcsák. |
1968 |
601 |
|
Új első kipufogódob, háromizzós rendszámvilágítás. Krómkeretes, kerek műszer, a rádió helyét kivágják a műszerfalon. |
1969 |
601 |
|
Embléma felkerül a motorháztetőre, még alumínium, mint ahogy a hátsó típusfelirat is. Motor 24LE, végsebesség 105 km/h. Megjelenik a szellőzőrács a C oszlopon. Más formájú ülések, laposabb dísztárcsák. Nagyobb, fémkeret nélküli első index. Egy darabból álló, de még íves lökhárítók. Ékszíjméret változik 9,5x975-ről 9,7x1000-re. A műszer eloxált, fekete keretet kap. |
1970 január |
601 |
|
A külső tükrök fekete, eloxált bevonatot kapnak. |
1971 január |
601 |
|
Fokozatosan dönthető ülések, levehető üléshuzat. |
1971 május |
601 |
|
Az indexek izzóit 15W-ról 21W-ra cserélik. |
1972 február |
601 |
|
A külső tükröket mintegy 30%-kal nagyobbakra cserélik. Felárért kaphatóak a 145 SR 13 szövetvázs radiálgumik. |
1972 július 1. |
601 |
|
Az alvázszámozás megváltozik az egymilliomodik Trabant közeledtével. Ezen a napon a limuzinok 20 00 001-től, a kombik 27 00 001-től, az áruszállítók 29 00 001-től indulnak. |
1972 augusztus |
601 |
|
M18x1,5 helyett normál, M14 x 1,25-ös gyertyák. |
1972 szeptember |
601 |
|
Műanyag orrembléma és típusfelirat. Új, nagyobb gyújtótrafók. |
1973 |
601 |
|
Végütközős lengéscsillapítók, így megszűnik a futómű határolópántja. Új fűtés, nagyobb keresztmetszetű csövekkel, megjelenik a levegőkeverőkamra. A deLuxe és a napfénytetős modelleket szakaszos ablaktörlővel szerelik. |
1973 április |
601 |
|
26l-es tank, műanyag Trabant-embléma. |
1973 november 22. |
601 |
|
Az egymilliomodik Trabant. |
1974 |
601 |
|
Tűgörgős dugattyúcsapszeg, 1:50-es keverék. 4,33-ról 3,95-re módosult áttétel, végsebesség 108 km/h. |
1974 |
601 Special |
|
Kormányzár, elakadásjelző, új műszerfal, még vastag tetővel. |
1975 július |
601 |
|
Automata biztonsági övek kérhetőek. |
1976 |
601 |
P65-66 |
Ismét új rendszerű fűtés, új első kipufogódob, motorburkolat, kipufogócsonk. Új színek rendelhetőek. Újfajta automatikus utánállító a fékekhez. Első maszk fémből. |
1976 december |
601 Universal |
|
Kalaptartót kap a kombi. |
1978 |
601 |
|
A Trabantra a Wartbrug ablaktekerő karját szerelik. |
1979 |
601 |
|
Új, műanyagvégű lökhárítók. Új ablaktörlőmotor, két sebességgel, és szakaszos törléssel. |
1980 |
601 DeLuxe |
|
A DeLuxe felszereltsége bővül: ködlámpa, tolatólámpa, elektromos ablakmosó, kétszólamú kürt. |
1980 |
601 |
|
Kétkörös fékrendszer. |
1981 |
601 |
|
Új, fekete kilincsek. |
1982 |
601 |
|
Új, négyküllős kormánykerék egyes kivitelekben, illetve átfolyásmérő jelenik meg. |
1982 |
601 universal |
|
A kombi gázteleszkópokat kap a hátsó ajtóhoz. |
1983 szeptember |
601 |
|
12V-os elektromos rendszer, elektronikus gyújtás, limuzinnál a B oszlop szélesebb. Generátor a dinamó helyett. |
1983 szeptember |
601 DeLuxe |
|
DeLuxe tovább bővül: fejtámlák, hátsóablak-fűtés |
1983 december |
601 |
|
Új keréktárcsák. |
1984 szeptember |
601 |
|
Halogén fényszórók. Új, 28 H1-1 karburátor. |
1985 |
601 |
|
Piacra kerül a tetőablakos változat. |
1986 |
601 |
|
Új, szinkroncsuklós féltengelyek, fogyasztásmérő műszer. Új kuplungszerkezet, főtengelyre labirintgyűrű kerül. Új ülésállító szerkezet. Spirálrugós hátsó futómű. |
1987 szeptember |
601 |
|
Széria a hátsóablakfűtés. |
1988 ? |
1.1X |
VW |
Csupán a szériagyártású Trabant 1.1-es kézikönyvéből tudhatjuk biztosan létét. Kb. 1988-ra tehető e minden bizonnyal prototípusnak készült jármű évjárata. Több egyedi tulajdonsággal találkozhatunk rajta, de jó pár érdekes részlet is napvilágra kerül a már említett kézikönyv segítségével. Egyedi mindenképpen a hűtőmaszk: rácsozata a későbbi 1.1-esével ugyan megegyezik, de a típusfelirat a rács felett (nem a túloldalon) található, sőt nem is egyszerű típusfeliratról van szó: a maszk átlyukasztásával készült, így a hűtő hűtését is segítette. Hűtési szerepe volt az első maszk alatti merevítés szélein található kivágásoknak is. További újítás volt a hátsó lámpa is, mely -bár belseje egyedi- a későbbi szériagyártású 1.1-es hátulján kapott helyet. ( Érdekes, hogy sem az 1.1S, sem az 1.1’89 nem rendelkezett e -ezek szerint- „titokban” tartott lámpákkal.) Egyedi még a műszeregység, mely kivitelében - bár sok hasonlóságot mutat a szériagyártású párjá- val- szintén egyedi: a műszerekben több + kijelzővel is talál- kozhatunk, de a műszerek közötti piktogramok is eltérő formájúak és elrendezésük is más. Érdekes részlet a kerekek kivitele (, amely egy már akkor javában futó személyautó típusról való (Fiat vagy VW)) , a sebváltógomb formája és „alsó” kulisszaborítása (gumi helyett műbőr), valamint az azonosító tábla (motortér, rugótorony) fordított elhelyezése (bal rugótorony). Itt találkozhatunk először -a kocsi hátulján- az IFA- Trabant típusfelirattal. Ami a felszereltséget illeti, az autó rendelkezett az akkori 601S deLuxe extrákkal (az első ködlámpák kivételével): fejtámaszos első ülések, négyküllős kormány kerék, kibillenthető oldalfalüvegek, krómozott első- hátsó lökhárítók (gumiütközőkkel), motortér világítás, fűthető hátsó ablaküveg és spec. kárpitozás |
1989.03 ?
|
1.1S
|
VW
|
A közvélemény nyomására és az akkor rendkívül feszült (kelet)német politikai helyzet miatt el kellett indítani a már régóta ígért 1.1-es, négyütemű VW Polo motorral szerelt Trabant gyártását. Ám meglepetésre nem egy -a beígért- újkarosszériával, hanem a régi átalakításával.Az 1.1 S az első „kézzelfogható” változat volt, azonban, ahogy e kép melletti (nyugat) német cikkből kiderül, túl magasra tervezett ára miatt gyártását ekkor még nem kezdték meg. Tehát a képen a nálunk alig ismert 1.1 S látható, Universal kivitelben. Külsőre ugyan erősen hasonlít kétütemű elődjére (elől-hátul keskeny fém lökhárítók, régi hátsólámpa), azért már felismerhetők az új motor okozta jellegzetes változtatások: a megemelt, új formájú motorházfedél, féloldalas kivágású, korábbiaktól eltérő kialakítású hűtőmaszk és a kocsi jobboldali hátsó „lemezén” elhelyezett benzinbetöltő nyílás. Az autó technikája megegyezik a nálunk ismert 1.1-esével, csakúgy, mint a belsőtere: a 601S-ben deLuxe extrának számító fejtámaszos első ülések, az automata biztonsági övek (elől), no meg a négyküllős kormánykerék itt már széria. Megújult a műszerfal és megjelennek az új típusú (lehúzós) ablaktörlőkarok (hosszabb lapátokkal). A képen látható azonban, hogy felszereltsége igen szegényes: még hátsó ablakfűtése sincs
|
1989 |
1.1 |
VW |
Szintén az 1.1 S-nél említett bizonytalanság miatt e modell típusneve már csak 1.1, de még ez sem a végleges változat Inkább a sajtó számára készült, tulajdonképpen az 1.1S extrákkal felszerelt (deLuxe) változata: első- hátsó ködlámpa, tolatólámpa kibillenthető oldalfalüvegek (Lim.), fűthető hátsó ablaküveg. (A krómozott, gumiütközős lökhárítók csak sejthetők, csakúgy mint az, hogy létezett ilyen felszereltségű Universal változat; ebben az esetben a hátsó ablakmosó-törlő berendezés is a felszereltség része lehetett.) A képen látható, hogy az autó motorterében egyik rugótornyon sincs azonosító tábla, tehát v.sz. nullszériás. Az Autó-Motor 1989 decemberi számában is ez az típus látható (motortér- belsőtér kép), mivel azonban a magyar sajtó viszonylag későn kapta meg a cikkanyagot, abban az AM számban már láthatók az akkor még prototípus, műanyag-lökhárítós, új hátsólámpás 1.1 -es (és hátsó lámpáinak) képei is Mint később kiderült az utolsó, szériaérett verzióról |
1990 |
1.1 Pickup |
|
Megjelenik a négyütemű Pickup változata. |
1990 |
1.1 Tramp |
|
Négyütemű Tramp, már civil célokra is. |
1990.01.
|
601
|
|
Utolsó gyártási évébe érkezik a kétütemű Trabant. A karosszé ria fokozatosan veszi fel a négyütemű Trabant jellegzetessége it (csak hátulról az A-oszlopig, onnantól az 1.1-es„egyedi’). Közös jellemzők: feketegombos kilincsek, fekete első-hátsó lámpagumik, műanyag, nem középpontos, de még kicsi vissza pillantó tükrök(már ’88-tól!), új típusú (lehúzós) ablaktörlőkarok (hosszabb lapátokkal) + fűthető hátsó ablaküveg. Különbségek: Első széria: Közös jellemzők+ régi hátfal (típusfelirat: Trabant, ferdén); Második széria: Közös jellemzők.+ új hátfal (t.f.: IFATrabant, vízszintesen); Harmadik (utolsó) széria: Közös jellemzők+ új hátfal (t.f.: IFATrabant, vízszintesen, hátfalon, belül, a lámpáknál lemez- kivágás az 1.1-es h.lámpáinak központi csatlakozójaihoz (le- ragasztva)) + belül lyuggatott, hátsó tetőmerevítés (csak Lim!) (Megj.: ezek a változtatások folyamatosan kerültek bevezetésre.)
|
1990.01.
|
601 Universal
|
|
Az Universal kivitel is utolsó gyártási évébe érkezik. A közös jellemzők egy kivétellel megegyeznek: e típust két külsőtükörrel szerelték fel (régebbóta is). A szériák hasonlóan alakultak, mint a Lim-nál: a típusfelirat fekvése nem, „tartalma”azonban változott: Trabantból itt is lFATrabant lett.
|
1990.05-
|
1.1 Lim. és Universal |
|
1990 májusában megindul az 1.1-es Trabant gyártása. Addigra azonban a megváltozott, immáron német politikai (és társadalmi) helyzet miatt az autó jövője bizonytalanná vált. A kocsi főbb jellemzői; 1043 kcm-es VW Polo licensz motor 38 LE-vel, egytorkú Weber karburátorral, a váltó négyfokozatú (+hátramenet), saját fejlesztés. A vízhűtéses motor miatt jobb lett a kocsi hűtése és fűtése. A motor mérete miatt a benzintankot a csomagtartó alá (kívül) helyezték el (28L), betöltő- nyílása az autó jobb oldalán, hátul található. A kocsi elejét számos ponton megerősítették (pl.: torpedólemez, rugótornyok, első kerékjárati ívek (utastérnél, belül is). Az első futómű is változott, (egyedi!) McPherson rendszerű. Változott az első fék (tárcsa) és a kerekek kivitele: eltérő lyukelosztás - megváltozott rögz. pontok (ezért nem csereszavatos a kétüteműével). A megújult műszerfalon a km óra mellet egy kombinált műszer tájékoztat a hűtőközeg hőmérsékletéről és a benzinszint-állásról. A km órából kikerültek a visszajelző fények és a két műszer közötti mezőn kaptak helyet, ide kerültek az újak is (olajnyomás, fékellenőrző) A vészvillogó visszajelzője is ide került. /*Bővül a billenőkapcsolók sora: a vészvillogó és a hátsóablakfűtés mellé megjelenik a hátsó köd lámpa, a kétfokozatú ventilátor, Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő, némely kivitelnél az első ködlámpa kapcsolója./ Újak a hűtés és fűtés kezelő szervei is. Az ülések fejtámlásak, az utasokat automata övek védik, a kormány négyküllős (mind a 601S deLuxe-ből való). A kárpitozás színezete nem változik, kivitele azonban igen: az ülés kárpitozása csak enyhén, a polc és az első szőnyeg azonban jelentősen átalakult. A kerékdobok utastér felőli merevítései miatt megváltozik a polc és az első szőnyeg mérete, kialakítása is (mindkettő kisebb lett). Az új padlóváltó miatt az első szőnyeg ki is van vágva. Érdekesség. hogy a váltó nem középen van; az „anyósülés” felé van egy kissé eltolva. újdonság a két, kormánynál lévő ún. bajuszkapcsoló: a baloldali az irányjelző, reflektor/fény- kürt; a jobboldali az ablaktörlő intervallumkapcsolója. Ezek az újdonságok mind az 1.1 S, mind az 1.1‘89-ben megtalálhatóak voltak /kivétel*/. A többi tulajdonság azonban a 601S 1990-es, utolsó szériájával egyezik meg, így a fent említett ún. közös jellemzők is. (Itt már értelmet kap a Lim-nál a lyugga- tott belső tetőmerevítés: merevebbé is teszi és a megváltozott tetőkápit szellőzését is biztosítja). Teljesen újak azonban a belül fém merevítéses, új formájú ás nagyobb műanyag lökhárítók (elől/hátul), a már szintén említett (Ezért kellett a két kivágás a hátsó lemezen!) új hátsólámpák (integrált ködzáró és tolatófénnyel), továbbá az Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő. A felszereltségből nálunk, Mo-on hiányzott a hátsó biztonsági öv (A rögzítési pontok megvannak!), az első ködlámpák és azok kapcsolója. Említésre méltó még az Universal -nálunk is- szériafelszereltségét képező kalaptartó, amely nagy mérete miatt nem túl praktikus elem
|
1990. május 21. |
601 |
|
Az utolsó, 3.000.000 sorszámú kétütemű. |
1990. vége
|
1.1 |
|
A második széria következő változásokat hozza: új első irány- jelző búrák (a szintén új fekete indexház miatt!), nagyméretű, VW-től származó külső visszapillantó tükrök (csak a csonk egyedi). korábbiaktól eltérő kialakítású ablakmosó tartály, az oldalába süllyesztett szivattyúmotorral, és fokozatosan beve- zetett új kárpitozás az üléseken (Lim-nál kerékdobokon és ka- laptartón is). Univensal-nál továbbá a jobboldali külső tükör (a csonk ás az üveg felcserélhető a ház nem), nagyobb, bil- lenthető belső tükör és motortér világítás (a belső világítás felkapcsolásával üzemeltethető).
|
1991. Április 30. |
|
|
3.096.099. darab Trabant után a gyártás leáll... |
1995 |
1.1 "444" |
|
Piacra kerül az utolsó 444 darab Trabant Universal. Egy visszamondott török rendelésből maradó autókat tömnek meg extrákkal, és limitált szériaként, szabályzott katalizátorral adják el. |
1995 |
Alma Cabrio |
|
Bemutatják az Alma Cabrio-t. Magyar mutáció Trabant alvázon, Fiat motorral, műanyag karosszériával. |
1997 |
Uni 1 |
|
A Sachsenring AW sajtóbemutatója: Uni 1 egyterű, szériaéretten. Hibrid hajtás, Audi 19TD motorral. ( Bővebben lásd az UNI cikket ! ) | | |